In overleg met Kempische transportsector & Voka

Door Paul Van Miert op 3 juli 2017, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken

Als vast lid van de commissie Mobiliteit & Openbare Werken is Vlaams parlementslid Paul Van Miert bevoegd voor de kilometerheffing. Met de evaluatie van deze heffing in het vooruitzicht, organiseerde hij in samenwerking met Voka Kempen een overleg met de transportsector. Wat zijn hun ervaringen met de kilometerheffing en met Sattelic? Wat kan er verbeterd worden? De daarop volgende antwoorden kreeg Paul Van Miert en nam hij mee naar de commissie. 

 

Op 1 april 2017 was de kilometerheffing voor vrachtwagens van +3,5 ton exact een jaar in werking. De opstart kende een paar kinderziektes, maar in het algemeen is de uitrol van het systeem goed verlopen. Minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts liet een evaluatie van de heffing uitvoeren. Hierbij werden ook tellingen opgenomen om te kijken of er op sommige plaatsen sprake zou zijn van sluipverkeer als gevolg van de heffing. Uit Nederlands onderzoek in opdracht van de Rijkswaterstaat bleek eerder dat de Belgische kilometerheffing geen sluiperverkeer veroorzaakt bij de grensgemeenten in Nederland. (zie: Kilometerheffing omzeilen is duurder dan betalen) Uit te sector blijkt ook dat chauffeurs in Vlaanderen ook geen alternatieve routes opzoeken om de kilometerheffing te omzeilen. Dit zou immers duurder zijn dan de heffing te betalen. 

 

Hierbij enkele vragen van Paul Van Miert naar aanleiding van het overleg met de sector. Dit wordt vervolgd.:

De deelnemers van het rondetafelgesprek:

  • Gheys Transport
  • ADM Team Heavy Weight
  • Hermans Heftrucks
  • Hermans Heftrucks
  • Mermans-Van Houdt
  • Febetra
  • Van Gansewinkel
  • Group De Wolf

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is