Minister Weyts brengt keuring vrachtwagens naar Europese norm

Door Paul Van Miert op 12 juli 2016, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken
Keuring vrachtwagens

In de toekomst zullen Vlaamse vrachtwagens nog maar één keer per jaar gekeurd moeten worden. Vandaag is dat in een aantal gevallen twee keer. Dat blijkt uit het antwoord op een schriftelijke vraag van Paul Van Miert (N-VA) aan Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. De hervorming past in het flankerend beleid dat Weyts uitrolt bij de invoering van de kilometerheffing. “Vlaamse vrachtwagens krijgen dezelfde regels opgelegd als de Nederlandse, Franse of Duitse vrachtwagens”, zegt Van Miert.

In Nederland, Frankrijk en Duitsland worden vrachtwagens doorgaans één keer per jaar gekeurd. Dat is de norm die door Europa wordt opgelegd en die ook in onze buurlanden wordt toegepast. In Vlaanderen worden vrachtwagens in een aantal gevallen twee keer per jaar gekeurd. “Vandaag is Vlaanderen katholieker dan de paus”, stelt Paul Van Miert vast. “Totaal wereldvreemd, want ondertussen rijden onze wegen vol vrachtwagens die één keer per jaar gekeurd worden”. 

Weyts wil de lat voor Vlaamse vrachtwagens nu op Europese hoogte leggen. Concreet zullen vrachtwagens zwaarder dan 3,5 ton elk jaar gekeurd moeten worden, zonder zesmaandelijkse tussenstop. “De transportsector is een heel internationale en concurrentiële sector”, weet Van Miert. “We moeten zoveel mogelijk een gelijk speelveld voor onze Vlaamse bedrijven nastreven. Geen onnodige betutteling”.

De afschaffing van de tweede keuring binnen één en hetzelfde jaar is goed nieuws voor de sector, die al langer vragende partij was voor de hervorming. Wie een vrachtwagen laat keuren, moet het voertuig en een chauffeur minstens een halve dag uit roulatie halen. Behalve de kost voor de extra keuring is er ook de personeelskost voor de chauffeur en de kost van de verliesuren. De hervorming past in het flankerend beleid dat Weyts uitrolt na de invoering van de kilometerheffing voor vrachtwagens.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is