"En wat met mijn auto?" bij N-VA Arendonk

Door Paul Van Miert op 25 oktober 2017

Vanaf 2025 mogen geen nieuwe diesel- of benzinewagens meer verkocht worden. Vanaf 2030 mogen er geen diesel- of benzine wagens meer rijden, enkel nog elektrische wagens. Er wordt volop getest met de zelfrijdende auto. De huidige verkeersbelastingen worden vervangen door rekeningrijden. Lage-emissiezones in Antwerpen en binnenkort in Brussel. Als je alles bij elkaar ziet staan, wordt het pas echt duidelijk dat de mobiliteitsrevolutie gestart is.

Geen wonder dat je je afvraagt bij het lezen van al deze berichten: en wat met mijn auto?

Iedereen is het erover eens: we kunnen niet bij de pakken neer blijven zitten.  De aarde warmt op en de mens is daar door zijn CO2-uitstoot mede verantwoordelijk voor. De klimaatakkoorden van Parijs zijn belangrijk voor de leefbaarheid op deze planeet en zij moeten onverkort uitgevoerd worden. En aangezien transport in België verantwoordelijk is voor 18% van de CO2 uitstoot, is het niet meer dan evident dat we ons op een andere manier zullen moeten verplaatsen als we de klimaatdoelstellingen willen halen.

N-VA Arendonk vindt dat de discussie rond de mobiliteitsrevolutie op dit ogenblik nogal eenzijdig en eenvoudig gevoerd wordt. De ganse mobiliteitsrevolutie wordt teveel voorgesteld als een "of/of "verhaal , een "zwart /wit "verhaal. Terwijl het voor N-VA Arendonk een "en/en" verhaal met vele grijstinten moet worden  om de klimaatdoelstellingen te realiseren. Voor de ene persoon zal de elektrische auto een perfect CO2 vrij alternatief zijn, terwijl zijn buurman met een auto op CNG of waterstof zijn CO2 duit in het zakje zal doen. De overbuur zal met het openbaar vervoer naar het werk gaan, terwijl dit geen optie is voor de andere buur die de elektrische fiets zal nemen.

Bovendien leven er bij de vele niet - mobiliteitsexperten vragen zoals: zijn er nog andere mogelijkheden om zich te verplaatsen dan de elektrische auto en toch geen CO2 uit te stoten? Kan ik nog op vakantie gaan met mijn caravan? Ik zie bijna nergens oplaadpalen op parkeerplaatsen of langs de openbare weg! Waar moeten we al die elektrische wagens gaan opladen? Hoe zit dat nu juist met al die wegenbelastingen en dat rekeningrijden? En wat zijn de  regels waar ik me aan moet houden als ik met de elektrische fiets of de pedelec naar het werk wil rijden?

Om op deze en andere concrete mobiliteitsvragen een antwoord te geven, bracht N-VA Arendonk op 20 oktober een uitgebreid panel van experten samen. Directeur public affairs van Fecbiac LAurent Willaert, country manager Pitpoint clean fuels Geert Degrootte, Wouter Baert van fietsberaad Vlaanderen en mobiliteitsexpert van N-VA Paul Van Miert waren te gast voor een panelgesprek. Het resultaat was een goedgevulde zaal en vele pertinente vragen over de Vlaamse mobiliteit, kortom een geslaagde avond. 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is